tisdag 17 januari 2017

Vinter i Perroland

Jag med skägg
Hej alla människor och hundar,
Nu är det jag igen, Idris den spanska vattenhunden. 

Trots att vi Perros är vattenhundar med simhud mellan tårna så gillar vi även fruset vatten, i form av snö. Ja, vi ÄLSKAR snö. Själv längtar jag efter att jag ska bli större så jag får fara fram över snöklädda vidder och borra mig ner genom lössnö. Än så länge får jag mest gå i koppel eller springa lös i skogen.

Första gången jag såg rejält med snö blev jag lite förvånad. En morgon när Matte och jag kom ut på terrassen vid vårt radhus var hela världen plötsligt helt vit. Jag nosade runt och tyckte det kittlade skönt i nosen med det kalla vita. Så jag beslutade mig helt enkelt för att hoppa rakt ut i det. Det var nästan så huvudet försvann i den djupa snön. 

Sen fick jag springa lös lite i trädgården och passade då på att springa in till grannen och bajsa på kattstigen som går över våra tomter. Det finns minst tre katter som tror att det är dom som bestämmer här. Dom brukar sitta och stirra på varandra som fastfrusna. Så kan dom sitta i timmar. Verkar vara ett tråkigt liv när man kan hoppa jämfota och morra år Mattes kängor. 
Jag i bäbisdräkt

Sen har vi det här med kläder. Matte kom hem från Vinsta Zoo en dag med en stickad sparkdräkt. Som om jag vore en bäbis.

Ursäkta men jag är faktiskt en tuff och kaxig Perrovalp. Min mamma Doris (Calmigos Kiwi) och mina pappa (Calmigos) Lorenzo har fått jättesnajdiga vinteroveraller. Men allt jag får är en stickad bäbiskofta. Ni kan ju gissa vad jag tycker. Men det ska ju erkännas att när temperaturen kryper ner mot -20 är det ändå ganska skönt med lite extra kläder. Men det visar jag inte för Matte och
Husse. 

Matte lovar dock att nästa vinter ska jag också få en snygg overall, kanske från nåt som heter Hurtta eftersom Matte verkar gilla deras grejer. 

Nu ska jag vila lite efter att ha tampats med Husse om jag ska få vara i soffan eller inte. Jag har hoppat upp där säkert sju gånger på morgonen men han bara lyfter ner mig igen. Undrar när han ska fatta att soffan är ett bra ställe för mig?

Nästa gång kanske jag berättar om vad jag tycker om att åka bil. 

Voff och slick (och ett litet nafs) Idri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar