måndag 16 januari 2017

Det är jag som är Idris

Idris, 9 veckor
Hej,
Jag heter Idris och bor hos min matte och husse i ett radhus i Vällingby i västra Stockholm. På bilden är jag nästan nio veckor gammal, nu har jag hunnit bli elva veckor. När jag föddes fick jag namnet Calmigos Oliva men nästan alla mina fyra syskon har fått nya namn av sina familjer. Mitt namn är en kortform för Idrissa. Det lär ha varit dels en libysk kung och en islamisk profet men är tydligen också en av Mattes favoritskådespelare, Idris Elba, som hon upptäckte i sin favoritserie The Wire. Matte tyckte att en snygg tjej med vackra, granskande ögon gott kunde ha samma namn som honom. Sen är namnet väldigt bra vid inkallning, säger hon, och jag kan bara hålla med för jag kommer varje gång dom ropar.

Jag är en Perro de Agua Español eller spansk vattenhund som man också kan säga. I Sverige finns det ca 2 000 spanska vattenhundar. Vi är lite större än en Lagotto Romangolo och lite mindre än en portugisisk vattenhund. Trots vissa likheter med dessa två sägs vi stå närmare den franska Barbet-hunden.

Perron* finns beskriven i skrifter så långt tillbaka som år 730 i vår tideräkning. Vi har även kallats för Perro Turco och Perro Andaluz. Här i Sverige har vi funnits sen 1997.

I Spanien användes och används vi fortfarande som herde-, jakt-, fiske-och vakthund. Vi är kanske inte några vilda bestar som biter eventuella tjuvar i byxbaken utan fungerar mer som ett alarm om någon försöker bryta sig in. Jag brukar öva på detta när Husse eller Matte kommer hem efter att ha varit ute. Då skäller jag mitt mörkaste varningsskall och närmar mig försiktigt för att se vem som kommer. När jag fattar att det är Matte/Husse blir jag istället tokig av lycka och gnyr och far runt dem och slickar och nafsar i deras byxben.

Matte är lite irriterad på att jag nafsar så mycket och försöker lära mig att bara slicka. "Inte bita, bara slicka" säger hon och då gör jag det, slickar bara. En liten stund, tills jag glömt att jag inte skulle nafsa. Jag är ju trots allt bara elva veckor gammal än. Men snart ska Matte, Husse och jag gå på en utbildning hos en valpexpert som ska lära människorna hur dom lära mig att uppföra mig som en vuxen Perro. Jag tror att det kommer dröja lite dock, för det är ju så kul att jaga och attackera deras fötter när vi är ute och går.

Förutom att vara en väldigt söt (säger Matte och Husse), mysig och otroligt kelsjuk familjehund så har många Perros andra uppgifter. Vi används t ex av brandmän, räddningsmanskap, av polisen som narkotikahund och som vårdhund. Min mamma Doris (Calmigos Kiwi) har även fått pröva på att leta kantareller. Det ska Husse lära mig, säger han. Det kan passa bra ihop med att Matte vill att vi ska gå sökkurser.

Nu ska jag sova lite då jag varit uppe och stökat halva natten. Vi hörs!

Voff och slick (och ett litet nafs)
Idris
* Matte säger att det heter "Perro" när man pratar om rasen Perro de Agua Español trots att jag är en tik och borde benämnas perra på spanska.


Källa: SPDAEK, Svenska Perroklubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar