måndag 23 januari 2017

Mina bästa lillhussar

Vilken helg!

I helgen åkte vi och träffade en annan del av min familj. Vi har ju redan träffat Husses pappa, syster och systerdotter men nu var det dags att träffa Mattes syster och hennes familj som bl a består av mina två småhussar som är 6 år och 3 år.


Jag och sexåringen busar.
Matte och Husse var lite nervösa för jag kan vara ganska busig. Jag hoppar, morrar, skäller och biter i dem tills dom inte längre kan ignorera mig utan måste reagera. Så dom var nog lite oroliga att jag kanske skulle vara ännu kaxigare mot dom som är mindre.

Då känner dom inte mig!

När vi kom fram var det plötsligt fyra nya individer i olika storlekar där i hallen som ville titta på mig så jag blev alldeles nervös, gnällde och försökte klättra uppför Mattes och Husses ben. Men dom lät mig springa runt och nosa lite, och jag fick mina egna matskålar uppställda i köket och min egen filt att ligga på intill den skönt svala terrassdörren. Jag passade till och med på att bajsa på deras äkta matta och kissa på en fårfäll. Kändes nästan som hemma.


Treåringen springer iväg.
Sen märkte jag att treåringen nog var ännu nervösare än jag för han sprang och gömde sig bakom Matte-Moster, som fick försäkra honom om att jag inte äter treåringar. På nåt sätt förstod jag att han inte ville busa och leka. Men ibland fick han några konstiga ryck när jag närmade mig och sprang iväg skrikande som om han faktiskt ville att jag skulle jaga honom. Och då ställer man ju så klart upp. Matte hade dock lärt honom att säga STOPP så han skrek "'Topp, 'topp, 'topp, 'topp!" allt vad han orkade och då lyssnade jag och satte mig ner och väntade.

När vi hängt ihop en eftermiddag och vaknade nästa dag så vågade han sig på att klappa mig. Då låg jag alldeles stilla i Mattes knä och lät honom känna på min mjuka päls. Annars brukar jag nafsa dom som klappar mig men så kan man ju inte göra med den som är lite rädd.


Jag visar att jag vill busa.



Men med sexåringen gick det jättebra att mysa och leka. Först var han lite orolig att jag skulle äta upp hans händer men hans mamma var en jättekul och cool typ som vågade busa och leka med mig utan att vara rädd för mina små tänder, så han tog nog intryck av henne. Hon gav mig fina tips om hur deras Schillerstövare Ronja brukade nafsa dem i öronen och näsan när hon var liten. Det ska jag nog testa på Husse och Matte vid tillfälle.

Efter ett par timmar ihop var det som vi alltid känt varann, jag och min sexårige lillhusse.


Lillhusse säger stopp när jag skäller på honom.
Matte sa att han hade en naturlig hand med hundar och han var jättetydlig när han inte ville att jag skulle komma nära och hoppa på honom, så då lyssnade jag när han sa STOPP. Det gör jag inte alltid med Matte och Husse så dom var lite förvånade att jag lyssnade.

Vi spelade fotboll. Det har jag aldrig gjort förut och det var lite klurigt för ibland kom jag i vägen för bollen, som var ganska hård. Då fick jag gömma mig bakom Husse en stund och hämta andan.


Jag och min nye kompis.
Det var en toppenhelg hos familjen och jag längtar redan efter nåt dom kallar Torpet. Där ska vi springa runt och leka tillsammans på en stor gräsmatta och gå på promenader i skogen, säger dom. Och det kommer finnas flera människor som vill hänga med mig på morgonen när jag vaknar först av alla. Kanske kan jag lära mig att hämta tidningarna utan att äta upp dem på vägen.

Kanske.

Matte säger i alla fall att hon var jättestolt över att jag var så lyhörd med dom mindre familjemedlemmarna. (Sen när vi kom hem och jag var övertrött, så var hon dock inte lika imponerad av mina konster...)

Voff och slick (och ett litet nafs) 
Idris
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar