onsdag 18 januari 2017

Åga bil - Jävla tradigt!

Jag som ylar och jag som sover.
Hej igen,
Idag ska jag berätta vad jag tycker om att åka bil.

Jag. Gillar. Verkligen. Inte. Att. Åka. Bil.

Matte brukar skratta hysteriskt åt några som kallar sig Bröderna Lagerståhl. Dom berättade en gång om en bussesa i Skåne där en man tyckte det var tradigt att åka buss. Precis så känner jag inför att åka bil. 

Så. Jävla. Tradigt. Eller tôligt för att prata med Matte och träligt med Husse. Värst är det när vi kör inne i städer eller i mörker, det är lite bättre i dagsljus och på motorväg.

Människorna köpte en sele till mig som man fäster i bilbältet. På så sätt skulle jag slippa sitta i bur och kunna röra mig i hela baksätet. Men jag trasslar mest in mig och hatar verkligen att sitta fast. 

Så jag använder hela mitt register för att förklara för människorna att detta är tortyr. Ibland piper jag mitt "Mamma har du övergivit mig"-pip. Ibland knarrar jag missnöjt från djupet av min mage. Ibland ylar jag helt enkelt som om jag var den olyckligaste valpen i världen (se bild t v ovan). 

Matte och Husse försöker med att dels klappa mig, ge mig godis när jag håller tyst eller helt enkelt ignorera mig. Det går sådär. Enda gången jag var lugn var om jag fick ligga i Mattes knä, men dom säger att jag måste lära mig åka bil med bara en av dem. 


Jag i Mattes knä, bästa stället i bilen

Men så kom Matte på att man kanske kan förlänga stroppen som sitter fast i bältet lite. Plötsligt kan jag röra mig lite friare i baksätet och sitter inte stenhårt fast vid säkerhetsbältet. (Detta kommer säkert fixa till sig när jag blir större och starkare tror människorna.) 

Senaste turen vi gjorde mellan Stockholm och Jönköping låg jag tyst nästan hela vägen (utom inne i stan), men jag vägrade sova för man måste hålla koll på vad det är som händer i sådana konstiga miljöer. 

Så med min favoritfilt, mina snuttedjur Isbjörnen och Musen och med Mattes halsduk att nosa på kommer jag nog klara av att åka och hälsa på familjens yngsta medlemmar i Lerum i helgen. Det ska bli spännande, jag har hört så mycket om dom! 

Voff och slick (och ett litet nafs) Idri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar