onsdag 8 februari 2017

... och sängen.

Jag softar i sängen.
Hej igen,
Det går undan nu. Jag blir snart 15 veckor, växer och väger över åtta kilo. Jag har blivit dubbelt så stor och mycket starkare och smidigare jämfört med när dom hämtade mig hemma hos mamma Doris. Jag kan bl a överraska Matte med att hoppa rakt upp i hennes knä när hon sitter i en fåtölj. Det tycker jag är toppen. Om några veckor ska jag trimma pälsen för första gången. 

Det här med storleken och styrkan innebär klara fördelar för min del. Jag hoppar obehindrat upp och ner ur sängen och soffan utan problem. Jag kan också gå de två-tre trappstegen ner i trädgården och ut på gatan.

Och idag säger Matte att vi ska gå en riktigt promenad bort till Vinsta Zoo (ca 500 m) för att klippa mina klor och köpa någon bra leksak till mig som jag kan använda min hjärna till. Matte tycker att jag behöver det, snarare än hopp och bit-lekar som jag ju älskar (men aldrig får leka). Sen ska jag få vara ensam en halvtimme för första gången i mitt liv. Matte och jag har ensamhetstränat och det går alldeles utmärkt när jag har fri tillgång till hennes och husses säng.

Deras säng är underbar! Sval, stor och mjuk är den. Och upphöjd över allt annat i rummet. Särskilt min säng som finns på golvet. När Husse jobbar borta i veckorna är det helt klart fördel Idris. Först springer jag till ena sidan sängen och ställer mig på bakbenen och väntar på att Matte ska markera och säga åt mig att gå ner. Då går jag ner, lägger mig pliktskyldigast och så snart hon verkar slappna av springer jag till andra sidan och hoppar upp bakom hennes rygg innan hon hunnit dit för att säga nej. Då lyfter hon ner mig och säger att jag ska sova i min säng. Jag brukar lyda en stund innan jag åter hoppar upp till henne. Jag är en mycket envis hund.

Men nu har matte tröttnat på att kasta sig fram och tillbaka hela natten så nu säger hon bara att hon geeer uuupp med mig. Så jag får ligga i hennes säng så länge jag inte slickar eller biter henne i händerna eller ansiktet. Vilket jag gärna gör klockan 2.38 på natten. Och 3.47. Och 4.35. Då åker jag ner på golvet igen för att snart vara uppe i sängen igen. Mellan klockan 6-7 brukar jag softa och sova lite bredvid Mattes ben innan jag mornar henne med nafs och slick.

Matte muttrar om nån hund som ska få sova i hallen med kompostgaller i sovrumsdörren. Jag tänker att en sådan stackars olycklig hund säkert skulle köra en serenad med ynk kompat med grindrassel för dem och grannarna.

På fredag börjar nåt som kallas valpkurs. Hoppas Matte lär sig lite bättre hur hon ska lyda mig då.

Voff, slick och nafs
Idris 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar